Svenskt Näringsliv ser frihandel som en grundpelare för företagens möjligheter till framgångsrik export och import, samt för ekonomisk utveckling i samhället och världen i stort.
Många svenska företag vill växa på Europamarknaden. Men de ser också hinder, både inom och utanför EU. Ett av dem är att alla länder inte tillämpar EU:s regler på samma sätt. ”Vi behöver få till en lika tolkning och implementering av de här regelverken”, säger Göran Eriksson, vd för Göteborgs hamn.
Samtidigt som starka röster slår hårt på den protektionistiska trumman, så ropar svenska företagsledare efter mer frihandel. Färre handelshinder och öppna marknader gynnar svenska företag, skapar nya jobb och ökar välfärden för medborgarna, anser bland andra SCA, Husqvarna och Candles Scandinavia.
Den första maj trädde ett frihandelsavtal mellan EU och Nya Zeeland i kraft – ett avtal som utmärker sig som EU:s mest hållbara. Trots att Nya Zeeland är en relativt liten marknad har framgången stor symbolisk betydelse, skriver experten Ester Eriksson.